Blog // The reset van je employee journey is a musthave

Hoe komt jouw organisatie door deze complexe periode heen en wat betekent dit? Welke permanente impact heeft deze crisis op de organisatie inrichting, de dienstverlening, de manier van werken en hoe kan je iemand goed onboarden? In welke omstandigheid jouw organisatie ook verkeert, een aanpassing van je Employee Value Proposition en Employee Journey is een must have. Wat niet verandert is, is dat de medewerker van vandaag meer nodig heeft dan een leuke functieomschrijving en een goed salaris. Hij of zij wil een bijdrage leveren en van waarde zijn (impact maken). En werken bij een organisatie die ergens voor staat. Die behoefte is in deze periode alleen nog maar sterker geworden omdat medewerkers flink onder druk zijn komen te staan. Dus hoe positioneer jij jouw organisatie? Zowel richting de bestaande medewerkers als richting nieuw talent?

De krapte op de arbeidsmarkt is niet als sneeuw voor de zon verdwenen als gevolg van deze crisis. Daarbij komt dat iedereen geconfronteerd is met onvoorspelbaarheid en fragiliteit, wat maakt dat weerbaarheid en wendbaarheid hoger dan ooit op de agenda komen te staan. Een reset van je employee value proposition (EVP) en je employee journey is daarom in onze ogen een must have! Wat verandert er, wat blijft en wat verdwijnt? Zorg dat je als werkgever een goed fundament hebt om mensen te behouden en nieuwe mensen voor je te winnen

Van binnenuit
Wat is dat fundament dan? Dat is de verzameling kenmerken waarmee jij jezelf aantrekkelijk en relevant maakt. Jouw usp’s, voordelen en kenmerken bepalen jouw merk, jouw employer brand. Employer branding is niet zomaar een reclame-etiketje. Juist niet! Employer branding draait om de toegevoegde waarde en betekenis die je als werkgever hebt voor je medewerkers. Het komt van binnenuit. Het zit in de organisatie. Het gaat om wie jullie zijn en met welke missie jullie je werk doen. Juist door dat verhaal naar buiten te brengen, maak je jezelf niet alleen kenbaar aan, maar ook aantrekkelijk voor toekomstige medewerkers en ontwikkel je een écht merk. Voordat je start, is het noodzakelijk om jezelf af te vragen: hoe ben ik als werkgever waardevol en relevant voor werknemers en wat kan ik doen om daar nog beter in te worden gezien, de nieuwe werkelijkheid?

Bouwen aan een sterk werkgeversmerk doe je vervolgens stap voor stap.

Breng de situatie in kaart
Er zijn verschillende manieren om te werken aan je merk als werkgever. Ben je er nog helemaal niet actief mee bezig? Begin dan met een inventarisatie. Wat doet jouw organisatie al voor medewerkers? Natuurlijk kijk je eerst naar alles wat je contractueel hebt vastgelegd. Maar hoe zit het met secundaire arbeidsvoorwaarden? Welke ontwikkelmogelijkheden bied je? En wat gebeurt er aan activiteiten buiten werktijd om? Niet alleen de dingen die je doet voor medewerkers zijn belangrijk. Ook hoe jullie met elkaar omgaan is relevant. En wat jullie collectieve doel is: wat wil je voor de klant bereiken? Mensen willen zich juist op hun werk op hun plek voelen. Natuurlijk zoeken ze uitdagend werk, maar ook de sfeer en cultuur moeten passen. Ze willen onderdeel zijn van een groter geheel en bijdragen aan een doel. Niet onbelangrijk in deze fase: bespreek met elkaar wat voor budget hiervoor beschikbaar is of moet komen.

Onderzoek de behoefte
Elke organisatie is uniek, net als alle mensen die er werken. Er is een reden waarom je medewerkers bij jou werken en niet bij de concurrent. Waarom is dat? In deze motivatie ligt vaak de sleutel naar het versterken van je brand. Vraag het gewoon de medewerkers! Je komt zo ook meer te weten over de drijfveren van je mensen. Laat ze vertellen wat ze nodig hebben, welke verbetermogelijkheden ze zien binnen het bedrijf, hoe zij daaraan willen bijdragen en hoe ze zich willen ontwikkelen. Formuleer jullie gezamenlijke missie. Onderzoek daarnaast hoe je wensen kan omzetten in acties. Daarmee investeer je in commitment, duurzame inzetbaarheid en werkgeluk.

Maak de vertaalslag niet alleen naar buiten
De cruciale stap om een sterk werkgeversmerk te bouwen, is om het actief uit te dragen. Veel organisaties focussen zich met name op het vermarkten van hun producten of diensten. Hun bedrijf ‘verkopen’ aan potentieel nieuwe medewerkers, is een ondergeschoven kindje. Onterecht. Je wilt niet pas op het netvlies van kandidaten komen als je een vacature plaatst. Als iemand overweegt van baan te switchen, dan wil jij al bekend staan als een aantrekkelijke werkgever. Vergeet daarnaast niet dat employer branding intern een belangrijke functie heeft. Het helpt je namelijk ook om goede mensen te behouden. Door ze bijvoorbeeld ontwikkelmogelijkheden te bieden, zorg je ervoor dat ze perspectief hebben en met het bedrijf mee ontwikkelen. Dat maakt ze ook weer tot ambassadeurs. Via mond-tot-mond reclame verspreid jouw imago als goede werkgever zich als een lopend vuurtje,

Voel jij de urgentie om de meerwaarde van jouw organisatie te resetten en steviger te positioneren, zowel richting bestaande als toekomstige werknemers? Kan je wel wat hulp gebruiken? Vraag een vrijblijvend gesprek met ons aan. Onze HR, marketing en communicatie professionals helpen je graag in je zoektocht naar jullie aangepaste onderscheidende merk-essentie.

Groet,
Mijke | 0622498880