Blog // DE KONING IS DOOD

De Koning is Dood, Leve de Koning!

Er was eens, in een ver ver verleden, de opkomst van Below the Line Marketing. Daarmee was alles Above overbodig geworden; radio, tv, buitenreclame: geldverslindende onzin zonder enige segmentatie of beleving bovendien. En die tastbare meetbaarheid van Below vonden we collectief een openbaring. Telemarketing klom tot grote hoogte en is weer diep gevallen. Vervolgens persten we alle budgetten in beleveniscommunicatie en alle marketeers werden spontaan volwaardig eventmanagers. Maar het was vooral de rekbaarheid van onze agenda dat werd uitgedaagd.

De werkelijkheid bleek genuanceerder. DM, SP: prachtige kanalen in de mix maar voor een stevig impactvol potje merkbouwen bleek Above toch nog wel handig.

Toen we het echt niet meer snapten gingen we het maar Through the line noemen. Wát een gedoe. Waar ik above zei bedoel ik below, en waar ik below zei bedoelde ik through. Waar ik Merk zei bedoel ik Beleving. Stop de tijd.

We leren maar marginaal van onze eigen inzichten. Zo is er nu geen aanvraag binnen onze club die niet gaat over online. Of op z’n minst Digital. Alles moet online. Mooi drukwerk vinden we stinken en een good old campagne te duur, het vervaardigen ervan te traag en de meetbaarheid te ingewikkeld. Het doet me denken aan de narrowminded attitude van jaren geleden. Natuurlijk komt het moment dat we weer zullen relativeren vanzelf.

Marketeers van Nederland, kunnen we de constante verrijking van onze kanalen en middelenportefeuille nu eindelijk eens gaan beschouwen als een verbreding van ons vak? Waarbij we alle overtuigingen die we eerder proclameerden niet direct overboord gooien? We onze opdrachtgevers (werkgevers) overtuigen van de kracht en noodzaak van een uitgebalanceerde mix? Het maakt ons werk slimmer, geloofwaardiger en leuker bovendien. Maar bovenal maakt het de opbrengst voor het merk wezenlijker.