Blog // GEDEELDE OVERTUIGING

Semler spreekt van het tijdperk van de wijsheid, Manpower van The Human Age. Allemaal formuleringen in de periferie van hetzelfde gedachtengoed: niet langer zijn de stenen, kolen, kapitaal of technologie de cruciale succesfactor.  De mens en zijn krachten en talenten maken bottom line het verschil. Ongeacht in welke branche je acteert of welke producten je wilt verkopen, succes is alleen te bereiken door de som van het juiste menselijk kapitaal.

Ik voeg er nog een semantische dimensie aan toe: we leven in het tijdperk van de gedeelde overtuiging. De voorwaarde voor succes is dat we vanuit dezelfde bron werken. En daarmee aan het zelfde doel bijdragen. De droom van de organisatie moet parallel lopen aan die van de professional. De cultuur van de organisatie moet voor de werknemer voelen als een warme deken. Zelfs de levensfase van het bedrijf en de drijfveren van de professional moeten matchen.

Want succes zal alleen gemakkelijk worden bereikt als iedereen zichzelf mag zijn, intuities waardevolle indicatoren mogen zijn en ieders intenties vanzelfsprekend deugen. En daarvoor moeten we (organisatie & al haar medewerkers) het eens zijn over basale dingen. Wat streven we na? Wat onttrekken we aan de maatschappij en wat geven we ervoor terug? Waarop beoordelen we elkaar?

In de praktijk zie ik maar weinig match-gesprekken op dat level plaatsvinden. Meestal bevragen we op compenties, en op nog meer competenties. Terwijl we dit gesprek moeten voeren over gedeelde dromen. Want niemand wil meewerken aan een droom die de zijne niet is.

(contolemechanismen, toch al gauw een grote portefeuille in de meeste bedrijven kunnen we dan ook afschaffen. Dat ruimt lekker op)