Blog // UITRUSTING

Een beetje communicatio vlakt de kracht van beeld niet uit. Fier spreken we van beeldtaal. Om het meer gewicht te geven denk ik. Maar beeld is geen taal. Taal is taal. Taal bestaat uit wóórden.

Een van de essenties van taal is dat deze alleen door de mens wordt gebruikt en begrepen. Met onze taal hebben we ons krachtigste instrument. Om te overtuigen. Om te verwarren. Om te verleiden. Om te inspireren. Taal geeft ons bovendien identiteit: het maakt ons een volk, een subgroep, een individu in die groep. Taal is wat ons bindt, en tegelijkertijd wat ons onderscheidt.

Veronachtzamen we die unieke kracht? Ik denk het wel. Ik denk dat de passie voor het geschreven (of gesproken) welgekozen woord tanende is.

Online professionals vinden dit achterhaald denken. De argumenten volgen altijd de route: in ons supersnelle informatie tijdperk, altijd connected, op zoek naar de instant bevrediging, neemt niemand de tijd om uitgebreid te lezen, en niemand de rust om zich in de nuancering te verdiepen. Vaak wordt deze argumentatie retorische kracht bijgezet door het succes van Twitter en W’app. Volgens deze redenering zouden we het al een hele opdracht vinden om een YouTube filmpje van 30 seconden uit te zitten of de 140 karakters van een tweet te consumeren. De headlines van Nu.nl zouden daarom de achtergronden die de krant biedt hebben verdrongen. We gebruiken suffe emoticons om niet te hoeven zeggen wat we niet durven zeggen. Of wat we niet kunnen zeggen. Of waar we de korte route prefereren boven een mooie doordachte zin. Voor een deel is dat onomstotelijke realiteit maar voor een ander deel hebben wij hier een verantwoordelijkheid. We hebben meer woorden, meer ruimte, meer tijd en meer taal nodig om de nuance aan te reiken, om de verrijking te bieden en om de relativering te schetsen.

Ik bewonder de copywriters, schrijvers, contentmanagers en bloggers in ons netwerk. Omdat zij de taal tot hun vak hebben gemaakt. En daarmee de eer van ons vak hoog houden door merken in woorden te vangen. En daarmee te verleiden, te overtuigen of te inspireren. Bless them. Wat mij betreft staan ze bovenin de MarCom hiërarchie.