Marketing specialismen

Marketing gaat over het signaleren van marktbehoeften, het ontwikkelen van een product of dienst en de manier waarop je een product of dienst in de markt wil zetten. Het gaat om dingen als prijs, het uiterlijk van het product, de specificaties, aan wie je het wil verkopen en wat de concurrentie doet.

Marketing is het bedenken, waarderen, promoten en verspreiden van ideeën, goederen en diensten, om zo de doelstellingen van zowel de klanten als de organisatie te realiseren.

// bedenken van de strategie

1. Analyse

BUSINESS INTELLIGENCE ANALYST
Een business intelligence analyst richt zich op het vergaren, analyseren en interpreteren van data binnen de organisatie, zoals: HR analytics, finance cijfers, salescijfers, marketingcijfers, etc.

MARKETING INTELLIGENCE ANALYST
Een marketing intelligence analyst richt zich op het vergaren, analyseren en interpreteren van data van een product of dienst. Met als doel het product of de dienst te optimaliseren.

MARKET INTELLIGENCE ANALYST
Een market intelligence analyst richt zich op het vergaren, analyseren en interpreteren van data van de eigen organisatie en de markt.

COMPETITIVE INTELLIGENCE ANALYST
Een competitive intelligence analyst richt zich op het vergaren, analyseren en interpreteren van data van de concurrenten en de kenmerken hiervan.

DATA ANALYST
Een data analyst richt zich op het analyseren van de bedrijfsprocessen en informatiestromen in grote hoeveelheden van gegevens binnen de organisatie.

(MARKET)RESEARCHER
Een (market)researcher richt zich op het systematisch analyseren van gegevens over mensen of organisaties (de markt) om vervolgens de behoeftes te interpreteren. Aan de hand van deze resultaten worden beslissingen genomen over de strategieën, activiteiten en potentiële klanten van de organisatie.

PRICING SPECIALIST
Een pricing specialist richt zich op het onderzoeken, opstellen, vergelijken en monitoren van prijsmodellen, met als doel het realiseren van een optimale inkoop- of verkoopprijs voor de organisatie.

SUPPLY CHAIN SPECIALIST
Een supply chain specialist richt zich op het coördineren, organiseren, integreren en optimaliseren van de integrale stromen, zoals materialen, financiën en informatie. De scope van de supply chain specialist gaat van leverancier tot fabrikant tot groothandelaar tot kleinhandelaar tot eindconsument.

TRAFFIC SPECIALIST
Een traffic specialist richt zich op het traceren en analyseren van het dataverkeer binnen een website.

MARKETING CONTROLLER
Een marketing controller is verantwoordelijk voor het marketingbudget en het behalen van de winstdoelen op de marketingafdeling door middel van kostenbeheersing en analyse.

2. Branding

MERKSTRATEEG
Een merkstrateeg richt zich op het ontwikkelen en neerzetten van een organisatie als merk door middel van merkpositionering, propositie-ontwikkeling en marketing- en communicatiestrategie.

BRAND MANAGER
Een brand manager is verantwoordelijk voor het
uitbouwen en in de markt zetten van een merk of product. Het doel hiervan is om de marktpositie van het merk te verbeteren en te versterken.

PRODUCT MANAGER
Een product manager is verantwoordelijk voor het samenstellen en optimaliseren van een product. Het doel is het maximaliseren van de waarde van een product voor de consument en de organisatie.

CATEGORY MANAGER
Een category manager is verantwoordelijk voor het samenstellen en optimaliseren van productgroepen (categorieën). Het doel is het maximaliseren van de waarde van een productgroep voor de consument en de organisatie. De category manager is gebaseerd op dezelfde wetten van trade marketing, maar dan bekeken vanuit het retailersperspectief.

TRADE MARKETEER
Een trade marketeer richt zich op met het bouwen van een relatie tussen producent en retailer. Een Trade Marketeer is gebaseerd op dezelfde wetten van category management, maar dan bekeken vanuit het fabrikanten/ leveranciersperspectief.

SHOPPER MARKETEER
Een shopper marketeer richt zich op het onderzoek doen naar het gedrag van zijn consumenten door middel van shopper insights. De shopper marketeer zorgt ervoor dat alle shopper marketingactiviteiten geoptimaliseerd zijn om de verkoopomgeving te vergroten.

AFFILIATE MARKETEER
Een affiliate marketeer richt zich op de samenwerking met partners (affiliates) om leads, zoals lidmaatschappen en abonnementen, online te verkopen via partnerwebsites.

EMPLOYER BRANDING SPECIALIST
Een employer branding specialist richt zich op het creëren van een positief imago van een organisatie als werkgever voor huidige en potentiële medewerkers.

INTERNAL BRANDING SPECIALIST
Een internal branding specialist richt zich op het intern neerzetten en positioneren van het merk. Door middel van internal branding wordt het gedrag van medewerkers verbonden aan de externe profilering van de organisatie.

(DIGITAL) ADVERTISEMENT SPECIALIST
Een (digital) advertising specialist richt zich op het inzetten van campagnes op digital- en/of offline advertentiekanalen en monitort het resultaat en de effectiviteit van de campagnes.

FORMULE DIRECTOR
Een formule director is verantwoordelijk voor het standaardiseren van de uitgangspunten van een merk, organisatie of concept op verschillende locaties (formules/ franchises). Waardoor uniformiteit wordt gegarandeerd.

3. Business development

BUSINESS DEVELOPER
Een business developer richt zich op het uitbouwen van de huidige markt en het identificeren van nieuwe markten waaraan het bedrijf haar goederen en/of diensten levert.

PRODUCT DEVELOPER
Een product developer richt zich op het creëren en optimaliseren van producten met nieuwe of andere kenmerken die nieuwe of extra voordelen bieden voor de klant. Deze productontwikkeling kan bestaan uit het aanpassen van een bestaand product of de presentatie ervan, of formulering van een geheel nieuw product dat voldoet aan een nieuw gedefinieerde klantwens of marktniche.

PRODUCT OWNER
Een product owner is verantwoordelijk voor de (door) ontwikkeling en implementatie van producten, functionaliteiten en systemen die het development team oplevert.

4. Online

SEO SPECIALIST
Een SEO specialist (Search Engine Optimizing) richt zich op het optimaliseren van de vindbaarheid van (mobiele) websites en apps via zoekmachines.

SEA SPECIALIST
Een SEA specialist (Search Engine Advertising) richt zich op het betaald adverteren van (mobiele) websites en apps via zoekmachines.

ONLINE MARKETEER
Een online marketeer is verantwoordelijk voor de conceptuele en strategische invulling van het merk op het online vlak en de optimalisatie van de uiting.

DIGITAL MARKETEER
Een digital marketeer is verantwoordelijk voor de conceptuele en strategische invulling van het merk op het digital vlak en de optimalisatie van de uiting.

GROWTH HACKER
Een growth hacker richt zich op het versnellen van de groei door middel van het testen van aannames om de meest effectieve methode te vinden om zo snel mogelijk groei te realiseren. Dit is in plaats van het maandenlang schrijven van een strategisch en tactisch plan en daarna alles lineair te implementeren.

E-COMMERCE MANAGER
Een e-commerce manager (electronic commerce) is verantwoordelijk voor de transacties die via een digitaal verkoopplatform lopen.

E-COMMERCE SPECIALIST
Een e-commerce specialist (electronic commerce) richt zich op het ontwikkelen van strategische plannen, het doen van analyses en het optimaliseren van conversies om winstgevende bezoekers te genereren op het digitale verkoopplatform.

FRONT-END DEVELOPER
Een front-end developer richt zich op de technische kant van de voorkant (front-end) van een applicatie, website of programma. Hierdoor is er een verbinding tussen het design en de programmatuur die nodig is om het te laten functioneren.

BACK-END DEVELOPER
Een back-end developer richt zich op de technische kant van de achterkant (back-end) van een applicatie, website of programma. Het back-end gedeelte van een toepassing ondersteunt de front-end (dat wat de gebruiker daadwerkelijk ziet) en zorgt er meestal voor dat de front-end kan communiceren met andere programma’s en applicaties.

EMAIL MARKETEER
Een e-mail marketeer richt zich op het inzetten van e-mail als marketingmiddel om de doelgroep van een organisatie te bereiken.

CRM MARKETEER
Een CRM marketeer (Customer Relationship Management), ook wel customer loyalty specialist genoemd, richt zich op het optimaal inzetten van CRM waarbij klantgegevens worden geanalyseerd en acties worden bedacht en ingezet om de zakelijke relatie met bestaande klanten te verbeteren. Het doel is om de klanten aan de organisatie te binden en zo uiteindelijk de inkomsten te verhogen.

CRO SPECIALIST
Een CRO specialist (Conversion Rate Optimalisation) richt zich op het optimaliseren van de salesfunnel en het maximaliseren van het aantal bezoekers die een actie uitvoert.

DIGITAL PRODUCT SPECIALIST
Een digital product specialist richt zich op identificeren van nieuwe manieren op digitale platforms om de customer experience te verbeteren.