Jeroen Koeleman // Teamlead Positionering & Projecten @ CBR

Ik ben al bijna 14 jaar freelancer. Mijn interesse ligt voornamelijk in strategische projecten met focus op klantinzicht, zowel on- als offline. Naast dit soort merk strategische projecten heb ik me ook bezig gehouden met propositie ontwikkeling, retentie strategie, website ontwikkeling en CRM strategie. Waarom ik nooit zou stoppen met freelancen? De flexibiliteit en het feit dat je organisaties waar je komt altijd vooruit helpt. Je komt vaak op een plek op een moment waar er hulp nodig is. Het allerleukste is natuurlijk dat je af en toe de kans krijgt om terug te komen bij opdrachtgevers en dat betekent vaak dat je nóg sneller stappen kunt zetten.

Via Freelancers United heb ik inmiddels een mooie strategische opdracht mogen doen bij TNO en zit ik nu middenin mijn opdracht bij het CBR.

Mijn opdracht bij TNO startte in 2018. TNO is een complexe organisatie met 9 divisies. Waar ik vrij snel achter kwam, was dat alle communicatie vanuit de divisies zelf bepaald werd en dat de campagnes die gedaan werden door TNO heel inhoudelijk waren. De campagnes gingen in op de begrippen en de inhoud van bijvoorbeeld onderwerpen als energie transitie of AI. Er waren geen campagnes vóór TNO en over wat TNO biedt om bedrijven verder te brengen op het gebied van innovatie. Mijn advies? Een campagne waarin je jezelf positioneert en jezelf voorstelt aan stakeholders. Vrij snel heb ik voorgesteld om een paraplu te bouwen, waaronder je TNO positioneert en die je als drager gebruikt. Zo konden we bewerkstelligen dat er vanuit alle divisies werd gecommuniceerd via eenzelfde beeld, taal en tone of voice. Dat was een ontzettend uitvoerig traject, omdat er veel draagvlak moest worden gecreëerd intern. Uiteindelijk moesten we terug naar de basis: wie is TNO en waar staan we voor? Daar kwam uit dat TNO zo’n enorme bijdrage levert aan de samenleving. Dat is de basis geworden voor de merkstrategie. “Kijk door de ogen van TNO en zie het voor je. Verwonder en verbeter de wereld.” Dit bood haakjes om een hoop mooie dingen te doen. We hebben gekeken naar wat het in de toekomst kan leveren. Kijk door de ogen van TNO, wij nemen je mee en leggen je uit waarom je bijvoorbeeld beter kunt kiezen voor verticale zonnepanelen. Het was een mooi traject, waar ik volgens mij enorm van toegevoegde waarde ben geweest.

In februari ben ik via Freelancers United weer terecht gekomen in een zelfde soort strategisch project, maar in een heel ander soort organisatie. Namelijk het CBR. Waar start je? Dat is een zoektocht. Je hebt allerlei modellen die je kunt volgen. Ik kies er veelal voor om uit te gaan van de organisatie strategie. Dezes strategie is voor CBR uiteraard anders dan TNO. TNO heeft 9 divisies met verschillende verhalen en meer commerciële doelstellingen in de B2B markt. Het CBR is een uitvoerend orgaan, van toekomst gegarandeerd. Hoe positioneer je zo een organisatie? De interessante uitdaging bij het CBR is dat ze te maken hebben met veel verschillende doelgroepen. Hoe ga je één merkverhaal opstellen voor al die doelgroepen? Bij het CBR zijn voor de komende tijd twee onderdelen zeer belangrijk. Allereerst moet de basis op orde zijn. Alle processen moeten gestroomlijnd zijn en de klantinzichten moeten kloppen. En, de basis van de communicatie moet kloppen, zodat daar verrassende elementen op gebouwd kunnen worden. Daarmee maak je een grote stap, ook qua merkbeleving. Die beleving kan daardoor van negatief naar positief verschuiven. Tot slot moet er een creatief haakje zijn waar je het merkverhaal op voort kunt borduren. De vraag is hoe ver het CBR wil gaan? TNO is veel commerciëler, daar zijn ook grote campagnes gedaan. Bij het CBR ligt de focus meer op het raamwerk wat leidend gaat zijn en richting gaat geven aan de communicatie.

Zelf haal ik energie uit het feit dat we bij TNO iets hebben neergezet waar een organisatie mee verder kan. Mijn eigen bedrijf heet MarketingResultaat met een reden. Ik word heel blij van het neerzetten van een resultaat waar een organisatie door kan groeien en dat kan op allerlei terreinen en vormen zijn. Mijn resultaatgerichtheid vindt zijn oorsprong in het feit dat ik een sporter ben. Ik zet voor mezelf een stip op de horizon en doe dat voor de organisatie ook. Verder vind ik het ontzettend belangrijk om samen te werken met mensen. Die kun je ook vooruit brengen in hun ontwikkeling.

De meerwaarde voor mij om via een bureau als Freelancers United te werken is dat we elkaar kennen. Ze hebben oprecht interesse in de professionals die ze kennen. Het voelt voor mij alsof ze echt achter me staan.

Ze durven in te staan voor hun professionals. Misschien mis je soms op een bepaald vlak iets van ervaring, maar zij durven te zeggen: dit is de juiste persoon op de juiste plek. Ze bekijken beide kanten van de medaille. Dat voelt bijzonder. Onze samenwerking beschouw ik als ontzettend plezierig. Het is stabiel, persoonlijk en er wordt niet met cv’s geschoven.